KL ønsker fælles kommunal tilslutning til kritiske it-løsninger gennem økonomiaftalen

KL's bestyrelse har besluttet, at tre it-kritiske løsninger bør udvikles som landsdækkende obligatoriske løsninger for alle 98 kommuner.
KL’s bestyrelse har på deres møder den 19. januar 2012 og den 19. april 2012 besluttet, at et par kritiske it-løsninger som en del af økonomiaftalen for 2013 bør gøres obligatoriske for kommunerne. Målet er at løfte kommunernes udbudspligt på området samt at skabe langt bedre og billigere løsninger. KOMBIT sætter løsningerne i udbud i løbet af 2012 og 2013.
 

Fælles tilslutning giver bedre vilkår

I forbindelse med salget af KMD og konkurrenceudsættelsen på monopolområderne har KOMBIT foretaget konkrete vurderinger af, hvordan udbuddene til såkaldt kritiske it-løsninger bedst tilrettelægges. Der er tale om Kommunernes Ydelsessystem (ydelses- og betalingsløsning til kontanthjælp), SAPA (sagsoverblik/partskontrakt - infrastrukturløsning) samt sygedagpengeområdet. Konklusionen er, at KOMBIT gennem fælles kommunal tilslutning bedst kan sikre, at flest mulige leverandører byder på løsningerne, og dermed skabe de bedste konkurrencebetingelser.

Fælles for disse løsninger er, at det ikke er hensigtsmæssigt at udvikle og vedligeholde flere parallelle it-systemer. Dette skyldes bl.a., at disse kritiske it-løsninger typisk er underlagt kompliceret lovgivning med hyppige regelændringer. Løsningerne er tunge at udvikle og vedligeholde. Derfor vil der sandsynligvis ikke være leverandørinteresse, medmindre man som leverandør er sikret hovedparten af markedet.

Med i økonomiaftalen

KL’s bestyrelse har derfor besluttet, at løsningerne bør udvikles som landsdækkende obligatoriske løsninger for alle 98 kommuner. Dette ønsker KL bliver indskrevet som en del af økonomiaftalen for 2013.

Som udgangspunkt har KL og KOMBIT et princip om, at konkurrence på alle systemer vil give den bedste løsning til den bedste pris. Men i forhold til særligt it-kritiske løsninger kan der altså være tilfælde, hvor det er mest hensigtsmæssigt, at der kun udvikles og vedligeholdes én løsning. KOMBIT vil gennemføre fælleskommunale udbud for løsningerne på de it-kritiske områder.

Kommunerne skal derfor være opmærksomme på, hvilken betydning beslutningen får for deres investeringer og nuværende kontrakter på løsningerne samt overgangen til de fælles løsninger. KL og KOMBIT vil løbende holde kommunerne orienteret på kombit.dk og kl.dk. Endvidere bør kommunerne orientere sig i budgetvejledningen, som KL udgiver i forlængelse af økonomiaftalen for 2013.
 

 

 

Kontakt

Vicedirektør for Kommunikation, Klima & Implementering
3334 9466