Fælles tilslutning giver bedre vilkår
I forbindelse med salget af KMD og konkurrenceudsættelsen på monopolområderne har KOMBIT foretaget konkrete vurderinger af, hvordan udbuddene til såkaldt kritiske it-løsninger bedst tilrettelægges. Der er tale om Kommunernes Ydelsessystem (ydelses- og betalingsløsning til kontanthjælp), SAPA (sagsoverblik/partskontrakt - infrastrukturløsning) samt sygedagpengeområdet. Konklusionen er, at KOMBIT gennem fælles kommunal tilslutning bedst kan sikre, at flest mulige leverandører byder på løsningerne, og dermed skabe de bedste konkurrencebetingelser.
Fælles for disse løsninger er, at det ikke er hensigtsmæssigt at udvikle og vedligeholde flere parallelle it-systemer. Dette skyldes bl.a., at disse kritiske it-løsninger typisk er underlagt kompliceret lovgivning med hyppige regelændringer. Løsningerne er tunge at udvikle og vedligeholde. Derfor vil der sandsynligvis ikke være leverandørinteresse, medmindre man som leverandør er sikret hovedparten af markedet.
Med i økonomiaftalen
KL’s bestyrelse har derfor besluttet, at løsningerne bør udvikles som landsdækkende obligatoriske løsninger for alle 98 kommuner. Dette ønsker KL bliver indskrevet som en del af økonomiaftalen for 2013.
Som udgangspunkt har KL og KOMBIT et princip om, at konkurrence på alle systemer vil give den bedste løsning til den bedste pris. Men i forhold til særligt it-kritiske løsninger kan der altså være tilfælde, hvor det er mest hensigtsmæssigt, at der kun udvikles og vedligeholdes én løsning. KOMBIT vil gennemføre fælleskommunale udbud for løsningerne på de it-kritiske områder.
Kommunerne skal derfor være opmærksomme på, hvilken betydning beslutningen får for deres investeringer og nuværende kontrakter på løsningerne samt overgangen til de fælles løsninger. KL og KOMBIT vil løbende holde kommunerne orienteret på kombit.dk og kl.dk. Endvidere bør kommunerne orientere sig i budgetvejledningen, som KL udgiver i forlængelse af økonomiaftalen for 2013.